ФАКТИ Наше опитування
|
Уроки, уроки...10 оригінальних способів проведення опитування під час урокуЯк провести перевірку знань школярів швидко і водночас ефективно? Як уникнути стресових ситуацій при зрізі знань для учнів, а перетворити цей процес на гру, творчість чи командне змагання? Ось десять прийомів для проведення опитувань, які стануть у пригоді як вчителям-початківцям, так і досвідченим педагогам. ОстрівкиПринцип виконання: підготуйте для учнів короткий фрагмент тематичного тексту, наприклад, визначення певного терміну, правило, теорему, закон чи інше. Створіть паперовий трафарет із окремими віконцями, через які видно лише окремі слова із загального тексту. Запропонуйте учням відтворити повний зміст текстового фрагменту із залученням окремих слів-острівків, які видно з-під паперового трафарету. АукціонПринцип виконання: наприкінці вивчення теми запропонуйте учням провести командне змагання. Об'єднайте їх у 2-3 команди та запропонуйте кожній по черзі називати по одному цікавому факту щодо теми вивчення. За кожну зараховану відповідь команда отримує +. Команда, учасники якої набрали найбільшу кількість плюсів, стає переможцем. Цей прийом дозволяє учням актуалізувати знання з теми вивчення, а вчителю – здійснити невимушено перевірку. Опитування за матеріалами анімаціїПринцип виконання: покажіть фрагмент відео чи анімації щодо теми уроку, але без звуку. Учні мають прокоментувати зміст побаченого, ґрунтуючись на засвоєних знаннях з теми вивчення. Наприклад, на уроках фізики чи хімії можна продемонструвати певний експеримент, а учні мають пояснити, які саме фізичні закони чи хімічні реакції спричиняють хід процесу тощо. АбеткаПринцип виконання: вчитель називає певну літеру, а учні мають пригадати якнайбільше слів стосовно теми, які починаються на названу букву. Цей прийом якнайзручніше використовувати на початку уроку для активізації знань школярів чи перевірки домашнього завдання. Тисяча прикладівПринцип виконання: вчитель називає поняття, правило, формулу, закономірність, дату, ім'я, а учень має назвати приклад, що розкриває його сенс. Наприклад:
Такий формат фронтального опитування дозволяє перевірити, на скільки учні можуть пов'язувати теоретичні відомості з практикою та розуміють зміст навчального матеріалу. ПОПН-формулаПринцип виконання: підготуйте для учнів перелік дискусійних питань та запропонуйте висловитись, дотримуючись принципу ПОПН-формули, що складається з 4 компонентів.
Цей прийом творчого опитування вчить школярів висловлювати власну думку послідовно, обґрунтовано, лаконічно та переконливо. Гра «Наскельний малюнок»Принцип виконання: об'єднайте учнів класу у 2-3 команди. Учасники кожної них мають по черзі вигадати та намалювати на дошці змістовну піктограму щодо теми вивчення (зашифроване поняття, термін, фізичну величину та інше), а команди-суперники якнайшвидше розшифрувати її зміст. Умова – ілюстрація має бути змістовною, при цьому лаконічною та не містити пряму підказку (шифрування може здійснюватись за допомогою візуалізації співзвучних слів, омонімів та інше). Наприклад:
Капелюх запитаньПринцип виконання: сенс прийому полягає у тому, що школярі вчаться самостійно аналізувати рівень власних знань та формулювати відповідні запитання. Вчитель попередньо готує 3 капелюхи, в які учні можуть покласти свої аркуші із запитаннями:
Запитання із капелюхів можна використати для фронтальних перевірок та під час взаємоопитувань. Так-Ні’шкиПринцип проведення: вчитель загадує певний термін, ім'я науковця, поняття, історичну подію, назву процесу та інше. Аби знайти відповідь, учні можуть ставити запитання, на які вчитель може відповідати лише «так», «ні», «не суттєво». Цей прийом розвиває навички критичного та системного мислення, сприяє аналізуванню та переосмисленню отриманої інформації, а також дозволяє провести перевірку знань у невимушеному ігровому форматі. НавпакиПринцип проведення: вчитель називає слово, вислів, термін, фізичний закон тощо, а учні мають дібрати протилежне за значенням. Наприклад: кисень – вуглекислий газ; кислота- основа; дедукція – індукція; південь – північ тощо.
Формування позитивної мотивації до навчальної діяльності учнів в умовах особистісно-зорієнтованого навчання Мотивація є особливо важливим і специфічним компонентом навчальної діяльності, через реалізацію і за допомогою якого можливе формування навчальної діяльності школярів у цілому. Через мотивацію:
-педагогічні цілі швидше перетворюються на психічні цілі учнів;
-через зміст формується певне ставлення учнів до навчального предмета й усвідомлюється його ціннісна значущість для особистісного, у тому числі інтелектуального, розвитку дитини;
-за допомогою функцій засобів, що спонукають, у педагогічній комунікації актуалізуються й освоюються навчальні ситуації;
-систематичний контроль навчальної діяльності та його результати використовуються для формування відповідальності та прийняття коригувальних рішень.
Які стратегії використовує педагог, щоб сформувати в учня позитивну мотивацію до навчальної діяльності?
Перспективна характеристика учня (до чого ми повинні прагнути)
|