Четвер, 25.04.2024, 01:23
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт вчителя хімії та фізики
Шопінської Людмили
Миколаївни
 
         
ФАКТИ
Цитата дня
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Наше опитування
ЯКИМ МАТЕРІАЛОМ ВИ СКОРИСТАЛИСЬ?
Всього відповідей: 22
Погода
Погода у Краснокутськ

вологість:

тиск:

вітер:

Умови розвитку здібностей дітей

Як вже зазначалося, здібності формуються і розвиваються в діяльності.  Тому для розвитку здібностей необхідно включати дитини з ранніх років в доступну його віку діяльність. Вже в дошкільному віці діти вчаться малювати, займаються ліпленням, вчаться правильно співати і дізнаватися мелодії, відчувати їх ритм. Трохи пізніше вони починають конструювати, займаючись з дитячим «Конструктором», пробують складати розповіді, прості вірші. Зі вступом до школи значно розширюються можливості включення дитини в ту чи іншу діяльність. Особлива роль тут належить різним творчим гурткам - науковим і технічним гурткам у школах, при ЦДЮТ, ДЮСШ.

Одне із завдань системи виховання - всебічний розвиток здібностей у всіх дітей. Односторонній, вузький, однобокий розвиток дитини, коли він проявляє яскраві здібності в будь-якій області при глибокій  байдужості до всього іншого, неправильний.  Звичайно, інтерес, пов'язаний із здібностями, повинен домінувати, але при цьому вчитель прагне до всебічного, гармонійного розвитку особистості дитини, підвищення його загальної культури і розширенню кругозору. Тільки такий розвиток забезпечує справжній розквіт здібностей.

Кожна нормальна і здорова в психічному відношенні дитина має загальні здібності, необхідні для успішного навчання в школі, інакше кажучи, кожен здатний отримати середню освіту, опанувати навчальним матеріалом в межах шкільних програм.  Іноді учень може здаватися нездатним до того чи іншого навчального предмету. Це відбувається через відсутність у школяра деяких знань і умінь, через прогалини в знаннях, тих або інших проявів темпераменту. Крім загальних здібностей до навчання, кожен учень має можливість розвитку і спеціальних здібностей.

 «Безталанних» людей немає. Треба лише допомогти людині знайти себе, показати йому його можливості.

Здібності формуються і розвиваються у тій діяльності, в якій вони знаходять собі застосування. Бездіяльна дитина, байдужа до якої б то не було праці, зазвичай і не проявляє здібностей. Чим різноманітніша і змістовніша діяльність, тим більше можливостей для розвитку здібностей. Отже, навчання і виховання в школі, що організовує  діяльність дітей, відіграє дуже важливу роль у розвитку їх здібностей. Однак не всяка діяльність, в яку включають дитину, автоматично формує і розвиває здібності до неї. Для того щоб діяльність позитивно впливала на розвиток здібностей, вона повинна задовольняти деяким умовам.

По-перше, діяльність повинна викликати у дитини сильні і стійкі позитивні емоції, задоволення. Дитина повинна відчувати почуття радісного задоволення від діяльності, тоді у нього виникне прагнення з власної ініціативи, без примусів займатися нею. Жива зацікавленість, бажання виконати роботу краще, а не формально, небайдуже ставлення до неї - необхідні умови того, щоб діяльність позитивно впливала на розвиток здібностей. Оскільки здібності можуть принести плоди лише в тому випадку, коли вони поєднуються з глибоким інтересом і стійкою схильністю до відповідної діяльності, вчителю треба активно розвивати інтереси дітей, прагнучи до того, щоб ці інтереси не носили поверхневого характеру , а були серйозними, глибокими, стійкими і дієвими.

Звичайно, далеко не завжди здатний, наприклад, до математики або музики школяр самостійно виявляє інтерес до цього предмету. Бувають випадки, коли внаслідок тих чи інших обставин (невдала методика навчання, погане знайомство з предметом, несприятливі життєві обставини, протидія батьків і т. д.) школяр мало цікавиться відповідним предметом, проявляє навіть байдужість до нього. Але якщо дитину по-справжньому зацікавити діяльністю, то дуже швидко (і часто несподівано для оточуючих) ці інтереси і схильності цілком захоплюють школяра.

По-друге, діяльність дитини повинна бути по можливості творчою. Наприклад, для розвитку літературних здібностей корисно постійно і систематично вправлятися в написанні нарисів, оповідань і віршів і в їх подальшому детальному розборі в гуртку; корисні спеціальні екскурсії в природу з установкою на спостережливість і естетичне сприйняття дійсності з наступним барвистим і виразним описом баченого і почутого.

По-третє, важливо організувати діяльність дитини так, щоб вона досягала мети, завжди трохи перевершувала свої можливості, вже досягнутий нею рівень виконання діяльності. Особливо потребують все більших ускладнень  і різноманітних творчих завданнях діти з уже визначеними здібностями.

Розвитку здібностей дітей сприяють різні форми позакласної та позашкільної, зокрема гурткової, роботи: математичні, технічні, біологічні, літературні, музичні, художні, драматичні гуртки, в які слід залучати і молодших школярів. Наприклад, у літературних гуртках практикується випуск літературно-творчих рукописних журналів, організація і проведення силами учнів літературно-творчих конкурсів та вечорів, проводяться спеціальні вправи на опис предметів, з виразного читання, твори з картині і т. д. Важливо розвивати схильність до ручної праці, яка властива,  зокрема. всім молодшим школярам. На заняттях з праці в початкових класах діти виготовляють нескладні вироби з дерева, картону, паперу, пластиліну, проявляючи неабияку кмітливість, винахідливість, творчість. На цих заняттях у хлопців розвивається вміння організовувати і планувати свою діяльність, складаються навички самоконтролю.

Виховуючи здібності дітей, треба розвивати у них наполегливість у подоланні труднощів, без якої найсприятливіші задатки та здібності не дадуть результату. Іноді школяр, що володіє хорошими здібностями, опускає руки при невдачах, втрачає віру в свої сили, байдужіє до перш улюбленим заняттям. У цих випадках вчитель повинен підбадьорити дитину, допомогти йому подолати труднощі, допомогти пережити радість перемоги над перешкодами.

Прагнучи розвинути здібності дітей, потрібно виховувати у них такі риси особистості, як вимогливість до себе, вміння критично поставитися до себе. Важливо формувати у дітей правильне ставлення до своїх здібностей, успіхів і досягнень. Жодним чином не можна прямо або побічно вселяти дитині думку про його винятковості, перевазі над іншими, не слід надмірно захоплюватися здібностями дітей, захвалювати їх, протиставляти їх іншим дітям. Навпаки, треба вселяти здатному дитині, що він зовсім не виняткова людина, що інші діти теж мають здібностей, і якщо він перевершує товаришів в одному, то вони перевершують його в чому іншому.

Необхідно, щоб здібна дитина, школяр добре зрозумів, що його здібності не дають йому права ставити себе в якесь особливе положення по відношенню до оточуючих, пред'являти їм високі вимоги. Навпаки, до нього пред'являються підвищені вимоги саме тому, що він здатний.

У спільній роботі школи і сім'ї створюються найсприятливіші умови для всебічного розвитку творчих сил і здібностей дітей.

Календар свят України. Мова ділового спілкування
НОВИНИ В СВІТІ
НОВИНИ ОСВІТИ
Конструктор сайтів - uCoz