Середа, 24.04.2024, 03:56
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт вчителя хімії та фізики
Шопінської Людмили
Миколаївни
 
         
ФАКТИ
Цитата дня
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Наше опитування
ЯКИМ МАТЕРІАЛОМ ВИ СКОРИСТАЛИСЬ?
Всього відповідей: 22
Погода
Погода у Краснокутськ

вологість:

тиск:

вітер:

Досвід роботи

 

«Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій

як засіб формування особистісного розвитку учнів на уроках природничого циклу».

В умовах мінливого сьогодення перед школою постає складне завдання, яке полягає у  «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти». Це складне завдання для учителя, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає закінчити школу.

Отже, потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а сформувати компетентності, яких потребує сьогодні суспільство:

  • Здібність навчатися усе життя;
  • Комунікативність;
  • Творчість та креативність;
  • Самовдосконалення;
  • Здатність робити вибір та нести за нього відповідальність;
  • Високий рівень самостійності особистості.

Тому актуальною є проблема, над якою я працюю – «Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій як засіб формування особистісного розвитку учнів на уроках природничого циклу» 

Обґрунтування досвіду

“Компетентнісний підхід ” - це спрямованість процесу навчання  на формування та розвиток  ключових (базових) та предметних компетентностей особистості. А тому окреслимо завдання які має вирішити сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентністного підходу в навчанні. Це зокрема:

  • Підвищення рівня мотивації учнів;
  • Використання  суб’єктивного досвіду набутого учнями;
  • Ефективне та творче застосування набутих знань та досвіду на практиці;
  • Формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;
  • Здійснення організаційної чіткості та оптимізації кожного уроку;
  • Підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;
  • Створення умов для інтенсифікації навчально-виховного процесу;
  • Наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю  за процесом навчання;
  • Формування моральних цінностей особистості;
  • Розвиток соціальних та комунікативних здібностей учнів;
  • Створення ситуації успіху.

Загальні компетентності повинні сформуватися в процесі навчання та містити знання, навички, досвід співвідносин, досвід діяльності. Всі компетентності взаємозалежні і пов’язані між собою, тому формувати їх ізольовано одну від одної на різних етапах уроку не можливо. Сучасні освітні технології та інтерактивні методи навчання, які формують ключові компетентності, надають навчанню природний характер, сприяють створенню в школі для дитини  комфортного місця для  активного громадського життя, а навчальна діяльність  стає засобом реалізації потенціалу учня та розвитку особистих здібностей від рівня освітнього стандарту до творчості.

Ось чому доцільно обрати основні стратегічні напрямки діяльності.

Ознайомлення з передовим досвідом роботи видатних учителів, особиста практика дає підстави для висновку, що оптимальним для впровадження компетентнісного підходу в хімії є сполучення таких, взаємодоповнюючих та охоплюючих широкий спектр бажаних змін, технологій:

  • Новітні інформаційні технології;
  • Особистісно-орієнтована технологія;
  • Технологія змішаного навчання

Ідея досвіду

Інноваційні технології, які є провідними в моїй роботі (новітні інформаційні технології; особистісно-орієнтована технологія; проектна технологія, технологія змішаного навчання), шляхом взаємодії удосконалюють урок в цілому, підвищують його ефективність та є ключовими для реалізації компетентнісного підходу в навчанні.

Впровадження комплексної моделі навчання з опорою на передовий досвід

Фундаментом  роботи є опора на активне впровадження використання комп’ютерів та мультимедіа, що забезпечує формування: навичок роботи з інформацією, дослідницьких навичок, умінь приймати оптимальне рішення; розвиває комунікативні здібності та  дозволяє дати дитині стільки інформації, скільки вона потребує.

Основною частиною праці є напрям на індивідуалізацію навчання та розвиток творчої особистості. Ця частина роботи спрямована на розвиток індивідуальних пізнавальних та творчих здібностей кожної дитини, сприяє самовизначенню, самореалізації та самовдосконаленню кожної особистості на ім’я «Учень».

А кульмінація роботи – це впровадження змішаного навчання, яке є фінальним акордом в поєднанні усіх залучених технологій та дозволяє  зробити висновки про дієвість всієї роботи.

Впровадження новітніх інформаційних технологій

Людина, яка володіє технологіями та інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, що виникла; до організації своєї діяльності. Використання комп’ютерних технологій на уроках хімії та фізики дозволяє формувати та розвивати у учнів такі компетентності: саморозвитку та самоосвіти, інформаційної, комунікативної, полікультурної, а за умови залучення прикладних комп’ютерних програм, ще й компетентності продуктивної творчої діяльності.

Під час проведення уроків широко використовую програмні засоби навчання та мультимедіа: презентації, відеоролики, комп’ютерні програми тощо.

Комп'ютерна презентація, як яскрава обгортка, викликає у дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація учбової діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від традиційного використання дошки. Етапи  уроку, основні тези і  весь необхідний ілюстративний матеріал чітко і наочно виконані на слайдах сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності.

Хімія — це навчальний предмет, який вимагає засвоєння учнями великої кількості різнобічних  умінь та навичок, без яких неможливе подальше формування, вдосконалення алгоритмів дій та їх творче застосування. Тому другий інструмент, який доцільно використовувати – це відеоролики з поетапним виконанням практичної роботи. Їх використання дозволяє учням наперед бачити кінцевий результат роботи і шляхи його досягнення, концентрувати увагу на навчальному матеріалі, працювати швидко, науково організовувати свою діяльність А вчитель більше приділяє уваги особистій консультації у поточному інструктажі. Робота виконується швидше, спокійніше і впевненіше. Час на виконання практичної роботи зменшується втричі. Удосконалений таким чином урок дозволяє збільшити час для самостійного опрацювання закріплення нового матеріалу та виконання творчих завдань.

Впровадження особистісно-орієнтованих технологій  та технологій формування творчої особистості

Завдання учителя, як технолога навчального процесу - організувати його таким чином, щоб отримати найбільшу ефективність кожного уроку. Ефективне керівництво процесом навчання створює оптимальні умови для прояву самостійності, творчої активності, дозволяє здійснювати індивідуальний підхід. Грунтовна підготовка матеріально-технічної бази та дидактичного оснащення, також є неодмінною складовою ефективної організації навчального процесу.

З метою впровадження особистісно орієнтованої технології та технології формування творчої особистості   у практику навчання розробляю опорні конспекти для самостійного опрацювання матеріалу учнями, інтерактивні вправи, завдання для перевірки знань та наочне приладдя, виготовлене самими учнями.

 Тільки один вид розумової діяльності — самоосвітня,   є гарантією подальшого розвитку компетентності саморозвитку та самоосвіти, та  підґрунтям для  формування життєвих компетентностей. Намагаюсь організовувати навчальну роботу так, щоб учні самі відкривали нове, а не  одержували “готові”  відповіді. Впроваджую елементи групової роботи, самостійної роботи з підручником, посібниками, посиланнями з інтернету, приділяю велику увагу дослідницькій та творчій роботі. Саме такі заняття спрямовані на те, щоб учні вчилися вести полеміку, обґрунтовувати власну позицію при обговоренні, що важливо для формування аналітичного мислення, розвитку особистості, а відтак —  комунікативної   компетентності.   Вміння дитини самостійно працювати з  інформаційними джерелами – це гарантія того, що усі  виникаючі питання та  отримані завдання  дитина здатна вирішити сама. В залежності від досвіду дитини та ступеню її підготовки повинна ускладнюватись робота на уроках, зростати рівень самостійності учнів.

Практичні роботи, які потребують суворого дотримання технології, доречно виконувати за відеороликами і додавати виконання частини роботи за інструкційними картками самостійно. Наприклад, у 7 класі практична робота «Очищення забрудненої кухонної солі» спочатку виконується за відеороликом (репродуктивна діяльність), а після цього учні виконують другу частину роботи за інструкційними картками, робота ускладнюється тим, що учні повинні виконати цю ж роботу іншими типами ліній.  Доросліші діти виконують роботу самостійно за технологічними та інструкційними картами, отримуючи ще й додаткові творчі завдання. Якщо практична робота може виконуватись  без суворого дотримання технології, тоді має сенс самостійне та творче виконання роботи.

Для формування та розвитку полікультурної компетентності дуже важливо вводити елементи народознавства та знайомити учнів з різними видами творчості: добирати вірші, музику та пісні, демонструвати художні твори,  вироби декоративно-прикладного мистецтва, прищеплювати любов до української культури.

Для розвитку самостійності та творчих здібностей великим стимулом є оцінка результатів: потрібно хвалити учня за кожну ініціативу, публікувати та презентувати його роботи загалу, робити персональні та групові виставки робіт, нагороджувати грамотами, дипломами тощо. Для цього працює змінна виставка «Нове! Цікаве! Корисне! Актуальне!» .

На мою думку, система оцінювання вимагає  значного удосконалення, оскільки ми оцінюємо переважно знання та уміння учнів, а не рівень їх компетентностей. Впровадження змішаного навчання, формувального оцінювання дає можливість відстежити, проаналізувати та оцінити саме розвиток формування компетентностей учнів.

Інтенсифікація процесу навчання

Формування компетентностей учнів зумовлене реалізацією не тільки відповідного оновленого змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. Перелік цих методів є досить широким, їх можливості — різноплановими, тому доцільно окреслити провідні стратегічні напрями, визначивши, що єдиного рецепту на всі випадки життя, звісно, не існує.

Потенціал, наприклад, продуктивних методик та технологій є дуже високим і реалізація його безпосереднім чином впливає на досягнення такого результату навчання як компетентність.

Продуктивне навчання забезпечує засвоєння знань та умінь, володіючи якими випускник школи знаходить підґрунтя для свого подальшого життя.

Основні задачі, які підлягають реалізації:

  • створення умов для розвитку та самореалізації учнів;
  • задоволення запитів та потреб школяра;
  • засвоєння продуктивних знань, умінь;
  • розвиток потреби поповнювати знання протягом усього життя;
  • виховання для життя в цивілізованому громадянському суспільств.

Ці задачі, як видно, певною мірою співзвучні до переліку завдань основних груп компетентностей.

Чим же має керуватися вчитель для їх розв'язання?

Витяг з комплексу педагогічних правил може бути інформацією до роздумів вчителя незалежно від стажу його роботи, категорії та технології, яку він  використовує:

  • Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
  • На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний учень — завтрашній активний член суспільства.
  • Ставте учнів у ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення розбіжностей між фактами, що спостерігаються, та наявним знанням.
  • Допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами на­вчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
  • Якомога частіше використовуйте питання «чому?», щоб навчити мислити причинно .
  • Пам'ятайте, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
  • Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
  • Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
  • Використовуйте схеми, ментальні карти, щоб забезпечити засвоєння системи знань.
  • Оскільки міцність запам'ятовування інформації, що засвоєна у вигляді логічних структур, є більш високою, ніж міцність розрізнених знань, закріплювати слід ті знання, що подані у цілісних логічних структурах.
  • У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
  • Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
  • Будьте обізнаними з останніми науковими досягненнями із свого предмета.
  • Заохочуйте дослідницьку роботу школярів. Знайдіть можливості ознайомити їх із технікою експериментальної роботи, алгоритмами розв'язання винахідницьких задач, обробкою першоджерел і довідкових матеріалів.
  • Практикою доводьте необхідність наукових знань, які вивчаються в школі. Навчайте так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю.
  • Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.

Ці корисні правила-поради — тільки невеличка частинка, тільки вершина айсберга педагогічної мудрості, педагогічної майстерності, спільного педагогічного досвіду багатьох поколінь. Але згадати їх ще раз не буде зайвим.

Висновки

1. Впровадження даного досвіду дає можливість формувати і розвивати  всі ключові компетентності учня, комплекс яких є центральним в системі компетентнісного підходу . 

 2.Творче використання інформаційних технологій дозволило підвищити інформаційну культуру учнів,  активізувати учнів в процесі навчання, що призвело до виникнення стійкого інтересу до предмета.

3.  Результатами впровадження технології змішаного навчання, «перевернутий клас» є:

·  Активізація пізнавальної діяльності.

· Підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності.

· Розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності.

· Оволодіння учнями ключовими компетентностями.

· Сформованість науково-дослідницьких навичок.

· Активна участь учнів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

 

Календар свят України. Мова ділового спілкування
НОВИНИ В СВІТІ
НОВИНИ ОСВІТИ
Конструктор сайтів - uCoz